الأربعاء، 23 نوفمبر 2016

عيش وملح.......بقلم #محمدلطفي_الفتوح

.
مكنش ورقه وقلم وحبر في الكراس
ولا عيش وملح اناكل وبعدها انداس
ازاي العشره هانت عليك ازاي ياابن الناس
ازاي تموت بينا لخلاف بسيط المشاعر والاحساس
عيش وملح
كنت صاحب قوي
صاحب بجد
أما ضهري انحني
كنت انت السند
كنت الاخ واكتر
اللي عنه ما افكر
يكون بينا اسرار
كنت في ملحي السكر
بستاني م الورد الاخضر
اللي معاه عمري ما احتار
كنت مثابه المطر
يضرب ورق الشجر
يملي الاغصان خضار
كنت في ليلي القمر
معاه يحلو السمر
رحتي بعد السفر
كنت صديقي الغالي
الحمل معهاه لا ابالي
فجاءة الغم جالي
لما قولت انا مالي
محتاجك وقت الشده
لقيت الدنيا شده
من قلبك احتمالي
وضهري بينحني
مشيت وسبيتني
وذودت عليه احمالي
كنت صاحب شيك
المي افضفض ليك
ارتاح وانتي بتسمعني
ليه بعتني عنيك
ورميتني م الشبابيك
العمله دي بتوجعني
رب يصبرني عليك
ويمحي غشي فيك
وترجع عكس الان
هتلاقيني صاحب ليك
صاحب لامنيك
ناسي كل الاحزان

ليست هناك تعليقات:

مجلة واحة الثقافة والادب الالكترونية